Conversie optimalisatie
Conversie » van bezoeker tot klant!
0226-395936Met conversie optimalisatie haalt u meer rendement uit uw website bezoekers! Call to action van bezoeker tot klant!
Onze online E-commerce specialisten geven u graag advies, èn wat wij voor uw organisatie hierin kunnen betekenen!
E-commerce + E-business belangrijk voor iedere bedrijf!
✓ Conversie optimalisatie
Definitie: Conversieoptimalisatie ook wel CRO genoemd, is een cyclisch proces met een verzameling van activiteiten die gericht zijn op het maximaliseren van het aantal conversies op een website of applicatie van bezoek naar lead of koop. Conversie binnen E-business of E-commerce is de omzetting van bezoek aan een website naar een bepaald conversiedoel, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat overgaat tot het conversiedoel. Het gaat meestal om een bestelling of betaling, maar kan ook een aanmelding voor een nieuwsbrief of registratie als gebruiker betreffen. Optimalisatie van conversie wordt steeds belangrijker, nu er niet alleen meer concurrentie tussen de websites is, maar ook websites steeds meer betalen en ondernemen moeten (bijvoorbeeld SEO) om nog überhaupt in de zoekmachines naar boven te komen. Het aantal bezoekers dat uiteindelijk op de website terechtkomt, is niet alleen nog belangrijk, maar ook het totaal aantal bezoekers dat daadwerkelijk het conversiedoel bereikt. Kortom: conversieoptimalisatie en content marketing is erop gericht een maximaal rendement te behalen uit bezoekers.
✓ E-commerce strategie
Er zijn verschillende strategieën om de e-commerce conversie op de website zelf te controleren:
1 Websitebezoekers zo snel mogelijk (ver)leiden en aansporen (tot) naar aankoop / conversie.
2 Psychologische stappen in een website inbouwen (verkoopstrategieën).
3 Aanpassen van de opmaak van een website.
4 Een duidelijke call-to-action plaatsen.
5 Aanpassen van het gebruiksgemak van een website.
6 Snelheid van de website verhogen.
✓ Service
Behalve de website is ook de service van de organisatie bepalend voor de conversie:
1 De klantenservice van een organisatie dient optimaal te zijn ingericht voor het adequaat afhandelen van vragen en oplossen van klachten.
2 De logistiek (verzendsnelheid, verpakking, extra services).
3 De prijs-kwaliteitverhouding.
4 De duidelijkheid van bijvoorbeeld de totaalprijs (verzendkosten op het laatst toevoegen of juist meteen?)
✓ Slotwoord
In de praktijk wordt met conversie vooral op de website zelf gedoeld. Aanpassingen vinden plaats als een continu proces, waarbij regelmatig wordt gecontroleerd of de website nog te verbeteren is. Dit wordt door nauwkeurige analyses en aan de hand van verschillende e-commerce theorieën gedaan, of er wordt gebruikgemaakt van de 'best practise'-aanpak. Een voorbeeld van 'best practice'-testen is A/B-testen. Hierbij krijgt de ene helft van de bezoekers de ene website te zien, en de andere helft de andere. Deze versies verschillen op een of meer punten van elkaar, waardoor de analist kan controleren of een bepaalde wijziging een positieve of negatieve invloed heeft op de conversie.