Google Shopping Merchant Centre
Erkend Google Merchant partner!
0226-395936Met Shopping-advertenties kunnen klanten uw producten snel en gemakkelijk vinden op Google.
Hierdoor kunnen consumenten eenvoudig producten en prijzen vergelijken en een keuze maken.
Het verdienmodel voor Google zijn de kosten per klik (CPC).
✓ Google shopping
Google Shopping is een van de diensten aangeboden door Google Merchant Center voor het zoeken van online producten. Het zoekt door verschillende winkels naar het product dat gezocht wordt en vergelijkt de resultaten en prijzen.
Shopping-advertenties zijn meer dan tekstadvertenties. Ze tonen gebruikers een foto van het product, met een titel, prijs, winkelnaam en meer. Bedrijven kunnen hiermee het aanbod van hun webshop en winkel promoten, meer verkeer naar de website of winkel genereren en relevantere leads verkrijgen.
✓ Voordelen
Via Google Shopping is het mogelijk heel mooi direct met je producten te adverteren. Hierbij is het dus ook uitermate makkelijk een vergelijking te maken en gebruik je een afbeelding om het product meer ‘body’ te geven. Google Shopping-resultaten worden tevens vaak prominent weergegeven in de zoekresultaten. Nadelen zijn er overigens ook. Zo heb je bijvoorbeeld minder vrijheid bij het optimaliseren dan bij de ‘normale’ tekstadvertenties. Ook wordt er vooral op prijs geconcurreerd. Is jouw bedrijf juist sterk in service en minder concurrerend in prijs, dan is het wellicht lastig Google Shopping rendabel te maken.
✓ Slotwoord
Onze ervaring leert dat er vaak wisselende resultaten voortkomen uit Google Shopping-campagnes. Zoals ook eerder benoemd, hangt het resultaat sterk samen met de prijsstelling van het product. Prijsvechters laten dan ook duidelijk betere resultaten zien. Zeker wat betreft Cost Per Acquisition, die vaak lager is dan de gemiddelde CPA. Concluderend is het dus goed ook te analyseren hoe je product zich verhoudt tot de concurrentie alvorens een doel te stellen. Richt uw bedrijf zich meer op service en minder op prijs dan is Google shopping wellicht een minder interessante optie!